Jolt

Jolt

Jolt

توسط : Admin
دسته : نقد

 نقد فیلم Jolt (جولت 2021) ؛ از شوکه کردن خود تا عصیان برای عاشق شدن

در نوشتار نقد فیلم Jolt قرار است به بررسی فیلمی هیجان انگیز با بازی کیت بکینسیل بپردازیم. در ادامه با نیک فیلم همراه ما باشید تا از این اثر اکشن بیشتر بدانیم.

به نظر میرسد که کیت بکینسیل اوضاع چندان خوبی ندارد. بکینسیل اکنون در تلاش است تا فیلم جدیدی را بازی کند تا باز سر زبان ها بیفتد و با جولت (2021) این بازیگر با فیزیک بسیار متناسب و هیجان انگیز سعی میکند چیزی را ارائه دهد تا همه چیز به نفعش تمام شود. اما به وضوح شکست میخورد؛ البته شاید.

بپذیریم که فرض فیلم جولت فوق العاده جالب است: یک زن در تمام زندگی خود با مشکلات عصبی کنترل نشده ای رنج میبرد که باعث میشود از همه دور شود. و با کمک پزشک و وسیله ای غیرمعمول سعی در زنده ماندن و تعامل با افراد دیگر دارد. هرچقدر که مفهوم خوب است، در عمل احساس می‌شود فیلمنامه اسکات ووشا (و شاید خود تدوین فیلم) به پیشرفت ارگانیک و طبیعی داستان کمک نکند. Wascha شوخ طبعی بسیار عجیب و غریبی دارد، که در زمان‌های مختلف و کاملاً نادرستی استفاده می‌شود. و بر روی بخشهایی بسیار عجیب تمرکز دارد که متن جولت قطعاً برای همه مناسب نیست. این فیلم به کارگردانی، تانیا وکسلر، که چیز خاصی نیز ارائه نمیدهد، یک ترکیب و ساختار روایی بسیار معمولی را به تصویر می‌کشد.

نقد فیلم Jolt (جولت 2021)

از شوکه کردن خود تا عصیان برای عاشق شدن

نقد فیلم Jolt , فیلم Jolt , نقد Jolt , نقد و بررسی فیلم Jolt , نقد و بررسی Jolt , بررسی فیلم Jolt , بررسی Jolt

جولت خیلی بیشتر از اینکه بتواند یک داستان خوب را روایت کند، به زیبایی بصری خود اهمیت میدهد و به نظر میرسد یک فیلم مدرن است. این فیلم طولانی بیشتر از نئون و رنگ های پر از تب و تاب و زرق و برق سواستفاده میکند و بیشتر شب را به تصویر می‌کشد تا این داستان را بین هجومی از تمپوی بی مصرف روایت کند. فقط در این جنبه است که این ویژگی امتیازات کمی کسب میکند.

بکینسیل حتی در فیلم با ارائه یک شخصیت فوق العاده در مواقعی کاملاً آسیب پذیر دیده می‌شود. اما این بازیگر موفق میشود به خوبی نشان دهد که چگونه موقعیت‌های مختلف زندگی روزمره (رفتن به کلاس یوگا) بر شخصیت و انگیزه های خشم او تأثیر میگذارد. اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که بسیار سطحی همه چیز مفهم و توصیف می‌شود و تقریباً انگار که توسط یک جوان 16 ساله نوشته شده باشد.

بنابراین، در همان ابتدای کار، میبینیم که لیندی تصمیم میگیرد که باید خودش را به دنیا و اجتماع ثابت کند و به کسی فرصت ملاقات بدهد. این فیلم پس از مقدمه ای در مورد وضعیت او و دوران کودکی آسیب زای او، شخصیت را به چالش جدید در زندگی دعوت می‌کند.

نقد فیلم Jolt , فیلم Jolt , نقد Jolt , نقد و بررسی فیلم Jolt , نقد و بررسی Jolt , بررسی فیلم Jolt , بررسی Jolt

بنابراین، لیندی لباس زیبایی پوشید، موهایش را درست می‌کند و همراه با دستگاهی که هر بار او را فشار میدهد و او را شوکه میکند، راهی یک رستوران زیبا میشود تا یک جوان جذاب، حسابدار جوان جاستین (جائی کورتنی) را ملاقات کند. مطمئناً، مانند یک فیلم اکشن خوب به سبک جان ویک، شخصیت ما را برمی‌انگیزد تا سفری خشم‌آلود را آغاز کند؛ جایی که او مجبور است همزمان با مافیا و پلیس روبرو شود.

با مرگ جاستین، و تصور داشتن یک زندگی عادی برای اولین بار پس از سال‌ها به چالش خاصی دعوت می‌شود. در ادامه وی توسط کارآگاهانی بنام ویکارز (بابی کاناوال) و نوین (لاورن کاکس)، به عنوان مظنون اصلی شناخته می‌شود. حالا وقتش است که لیندی تصمیم به انتقام جویی بگیرد.

حس ما بر این است که جولت فرار میکند تا قسمت خوبی از داستان را بگوید. البته صحنه های اصلی و خاصی در این فیلم وجود دارد، اما به نظر میرسد فیلم بهم ریخته و آشفته شکل خودش را می‌گیرد؛ یا انگار صحنه های کافی برای زمینه سازی بیشتر شخصیت ها را ندارد و به طور کلی برای ساختار داستان برنامه خاصی ریخته نشده است. شخصیت ها از ناکجاآباد ظاهر میشوند، صحنه ها از ناکجاآباد رخ میدهد و هیچ ارتباطی با آنچه که اتفاق افتاده است، وجود ندارد.

نقد فیلم Jolt , فیلم Jolt , نقد Jolt , نقد و بررسی فیلم Jolt , نقد و بررسی Jolt , بررسی فیلم Jolt , بررسی Jolt

تحلیل روانشناختی

لیندی (کیت بکینزیل) زنی زیبا با یک راز دردناک است: به دلیل یک اختلال عصبی نادر در طول زندگی، او دارای انگیزه های قاتل بودن و خشمگین بودن است که فقط در صورت برخورد به یک الکترود خاص میتواند متوقف شود. جولت در معرفی شخصیت اصلی، زنی که از یک اختلال نادر رنج میبرد و منجر به طغیان و عصیان عصبی میشود قادر به کنترل طبیعی آن نیست. وی کار بدی انجام نمیدهد. او نتوانسته عشق و ارتباطی را در جهانی که از وضعیت عجیب او میترسد پیدا کند؛ سرانجام به مردی اعتماد میکند که عاشق او شود و روز بعد او را مرده پیدا می‌کند. او که دلشکسته و خشمگین است، ماموریتی انتقام جویانه را برای یافتن قاتل آغاز میکند. در حالی که پلیس او را به عنوان مظنون اصلی جرم می‌شناسد. آیا انتقام جویی در راستای یک اشنایی زدایی برای روان رنجور لیندی به حساب می‌اید؟

تلاش برای دادن پس زمینه ای بیشتر به شخصیتی که بکینزیل بازی میکند، چه با شوخ طبعی و چه با رنج خودش، به خوبی محقق شده است. و او، به گفته خودش، در نقش خود خوب ظاهر شده است. یکی از نکات بسیار مهم در بازی و ایجاد فضای درست در بازیگری بکینزیل، بی رحمی و نداشتن احساسات در سکانس‌های اکشن او به شکل طبیعی تری حاصل می‌شود.

مشکل این است که بقیه بازیگران به طور کامل لنگ در هوا به تصویر کشیده می‌شوند، مانند استنلی توچی، جای کورتنی، بابی کاناوال و لاورن کاکس. جولت یک فیلم اکشن سرگرم کننده است که اگر در جستجوی شخصیت اصلی خود بود میتوانست چیزهای بیشتری برای بودن در لیست بهترین فیلم‌های سال 2021 ( بهترین فیلم های 2022 ) دست و پا کند. همانطور که گفتیم، صحنه های اکشن درست هستند و او هرچه بیشتر در این سکانس‌ها خیره کننده می‌شود. مانند هر فیلم خوب از این ژانر، این فیلم شامل تیراندازی، جنگ تن به تن، انفجار، تعقیب و گریز و غیره است. بدون شک، در زمینه جلوه های ویژه سرمایه گذاری زیادی انجام شده است که مکمل روایت در کنار موسیقی متن نه چندان خوب ک فیلم قابل قبول را شاهد خواهیم بود.

نقد فیلم Jolt , فیلم Jolt , نقد Jolt , نقد و بررسی فیلم Jolt , نقد و بررسی Jolt , بررسی فیلم Jolt , بررسی Jolt

مشخصات :

کارگردان: تانیا وکسلر

نویسنده: اسکات ووشا

بازیگران: کیت بکینسیل، جای کورتنی، استنلی توچی، بابی کاناوال و لاورن کاکس

فیلمبردار: ژول اولاولین

موسیقی: دومنیک لوئیس

مطالب مرتبط
video image

توسط Admin

0

نقد و بررسی سریال جنگیر the exorcist نقاط ضعف جریان سیاسی و توطئه‌چینی‌های نامناسب

ادامه مطلب
video image

توسط Admin

0

 نقد فیلم Jolt (جولت 2021) ؛ از شوکه کردن خود تا عصیان برای عاشق شدن در نوشتار نقد

ادامه مطلب