نقد سریال عالیجناب -Your Honor

نقد سریال عالیجناب -Your Honor

نقد سریال عالیجناب -Your Honor

توسط : Admin
دسته : نقد

 نقد سریال عالیجناب Your Honor

سریال Your Honor در یک قاب

Your Honor یا همان سریال عالیجناب ، یک درام مهیج، با رنگ و بوی جنایی است. تا کنون ۹ قسمت از این مینی سریال آمریکایی منتشر شده؛ اولین قسمت این مجموعه در ششم دسامبر ۲۰۲۰، به کارگردانی ادوارد برگر پخش شد.

این سریال تا کنون توانسته نظر مثبت بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند، اگرچه چندان در جذب منتقدان موفق نبوده. با اینهمه سریال Your Honor با توجه به داستان مهیج و هنرنمایی قابل قبول بازیگرانش ارزش تماشا کردن را دارد.

داستان سریال عالیجناب، با یک تصادف مرگبار آغاز می شود؛ وقتی که “آدام دزیاتو” (Hunter Doohan) پسر نوجوان میشل (با هنرنمایی فوق العاده برایان کرانستون) در یک اتفاق کاملا تصادفی و ناگهانی، هنگام رانندگی با اتومبیل با یک جوان ناشناس برخورد می کند و او را می کشد و سپس از صحنه جرم فرار می کند.

میشل که یک قاضی با سابقه و شریف در دادگشتری شهر نیواورلئان است پس از فهمیدن جریان، از فرزندش می خواهد تا خودش را به پلیس معرفی کند؛ اما این جریان هنگامی برای میشل ترسناک تر می شود که می فهمد، جوانی که توسط پسرش کشته شده، فرزند یکی از بزرگترین خانواده های مافیا در داخل شهر است؛ یعنی جیمی باکستر (با بازی زیبای مایل استالبرگ).

ادامه داستان از اینجا به بعد تا حدودی قابل پیشبینی است؛ میشل، اجازه نمی دهد پسرش خود را به پلیس معرفی کند و تصمیم می گیرد هر طور که شده از او محافظت کند؛ از سویی جیمی باکستر هم از آن جایی که قتل فرزندش را یک توطئه سازمان یافته می داند در پی آن است تا قاتل او را پیدا کرده و انتقام بگیرد.


نقد سریال Your Honor

مینی سریال عالیجناب، شاید یک مجموعه فوق العاده و منحصر به فرد نباشد اما باید گفت که با توجه به جریان واقعاً مهیج و اضطراب آورش، همچنین شخصیت پردازی قوی ای که دارد (خصوصا میشل دزیاتو، نقش اول فیلم و جیمی بکستر، به عنوان شخصیت منفی سریال) می توان آن را در میان سریال های خوب این روز ها جای داد.

از نکات مثبت این سریال می توان به پرهیز آن از اطناب یا به عبارت دیگر طولانی کردن بی محتوای داستان اشاره کرد!

سریال Your Honor قرار نیست زیاد طولانی شود و وقت چندانی را از مخاطب بگیرد؛ داستانش بسیار سر راست و رک است و طی این ۱۰ قسمت پخش شده، به شکل کاملا متواضعانه ای سعی کرده تا به دور از حاشیه و پر گویی های بی مورد، جریان داستان را به جلو حرکت دهد.

این باعث شده تا این اثر، در طول مدت پخش، جذابیت خودش را از دست ندهد و میان حواشی و صحنه های هالیوودی خودش را گم نکند. 

یکی از مسائل بسیار مهمی که سریال Your Honor به آن پرداخته، مسئله انتخاب میان وظیفه و منافع شخصی است. شخصیت اول این سریال، یک قاضی است که باید میان نجات جان فرزندش و محاکمه او یکی را انتخاب کند.
جالب اینجا است که او در مرحله اول، “وظیفه” را انتخاب میکند اما پس از اینکه متوجه می شود فرزندش ممکن است توسط خانواده خلافکار مقتول به قتل برسد از نظرش بر میگردد.

میشل یک قاضی با سابقه و درستکار است ، اما به خوبی می داند که جرایم سازمان یافته و مافیا، تا چه اندازه می توانند از قانون فاصله گرفته و خارج از سیطره آن دست به اقدامات تلافی جویانه بزنند.

برای خانواده باکستر و در درجه اول جیمی، هیچ چیزی مهم تر از پیدا کردن قاتل فرزندشان و انتقام از او نیست و میشل به این قضیه کاملا آگاه است؛ اما مسئله این جا است که دستگاه قضایی و قانون هر چقدر هم که قدرتمند و دقیق باشند باز هم نخواهند توانست تمامیت هرج و مرج و تبهکاری های جنایت های سازمان یافته را کنترل کنند و یا از بین ببرند.
حال اگر به این حقیقت، مسئله خشم و احساسات شخصی و حس انتقام جویی هم اضافه شود، فاجعه بهتر خودش را نشان می دهد.

در واقع میشل دزیاتو هنگامی تصمیم به عمل بر خلاف قانون و عدم معرفی پسرش به پلیس می گیرد که متوجه می شود قانون نخواهد توانست از فرزندش محافظت کند؛ یکی از وظایف مهم قانون این است که از حقوق مجرم هم، به همان اندازه قربانی حفاظت نماید.
میشل به تمامی این مسائل اشراف دارد و برای همین پس از بررسی سوابق خانواده مقتول، به این نتیجه می رسد که در این موقعیت، قانون توانایی لازم برای دفاع از جان و دیگر حقوق فرزند مجرمش را نخواهد داشت. 

در واقع میشل زمانی دست به عمل خلاف قانون و یا به عبارتی مجرمانه می زند که احساس می کند طرف دیگر دعوا هم قرار است همین کار را انجام دهد.

میشل می خواهد از خانواده اش محافظت کند و جیمی هم قصد دارد انتقام فرزندش را بگیرد. میشل برای نجات جان پسرش، در میان دو قدرت بزرگ قرار می گیرد؛ دادگاه و مافیا.

 

سریال Your Honor

 

یکی از مشکلاتی که در هنگام تماشای سریال Your Honor ممکن است متوجه آن شویم، مسئله شتاب آن است. محدود بودن اپیزود های این مجموعه باعث شده تا سریال عالیجناب، جریان تندی پیدا کند و این سرعت بالا تا حدودی روند فیلمنامه را دچار ناپختگی کرده.
اتفاقات با سرعت زیاد و پشت سر رخ می دهند و در این میان فضا و اتمسفری که باید بر روی صحنه های مختلف حاکم شود، از آنها جا می ماند.

البته هرچند ممکن است این معضل روی ارتباط برقرار کردن مخاطب نسبت به این مجموعه تاثیرگذار باشد اما باید گفت که قدرت شخصیت پردازی در سریال عالیجناب، به خوبی توانسته روی این مشکل سرپوش بگذارد.

در درجه اول باید به بازی بسیار زیبای برایان کرانستون (کسی که بخاطر بازی در نقش والتر وایت، در سریال پرطرفدار Breaking Bad توانست شهرت زیادی در میان بینندگان این مجموعه بدست آورد) در قالب قاضی دزیاتو اشاره کرد.

بازی او بسیار گیرا و تاثیرگذار است؛ کرانستون با بازی در این مجموعه نشان داده که می تواند در شخصیت های مختلف و متفاوت همچنان بدرخشد. او توانسته نقش یک قاضی قانون مدار را با یک پدر دلسوز و نگران به خوبی ترکیب کند و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان خاتمه باید بگوییم سریال Your Honor با توجه به تعداد اپیزود های کمی که دارد می تواند پیشنهاد خوبی برای دوست داران سریال های جنایی باشد؛ خصوصا اگر به دنبال یک مجموعه طولانی نباشند.

 

مطالب مرتبط
video image

توسط Admin

0

نقد و بررسی سریال جنگیر the exorcist نقاط ضعف جریان سیاسی و توطئه‌چینی‌های نامناسب

ادامه مطلب
video image

توسط Admin

0

 نقد فیلم Jolt (جولت 2021) ؛ از شوکه کردن خود تا عصیان برای عاشق شدن در نوشتار نقد

ادامه مطلب